close
چت روم

محمد اصفهانی

تبلیغات


نویسندگان

لوگوی اعتماد


    logo-samandehi

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

    نظر شما درباه ي سايت؟




    چند سال دارید؟







آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 471
    کل نظرات کل نظرات : 67
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 38

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 128
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 452
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 3
    بازدید ماه بازدید ماه : 14,689
    بازدید سال بازدید سال : 56,458
    بازدید کلی بازدید کلی : 710,094

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.161.71.87
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 01 مهر 1397

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تبلیغات

محمد اصفهانی

محمد اصفهانی

زندگی حرفه‌ای

۱۳۷۳ تا ۱۳۷۷: شروع کار حرفه‌ای

اصفهانی را با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجریان و علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت.او در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین تجربه کاری خود تیتراژ سریال آوای فاخته با ترانه سرایی ساعد باقری و کارگردانی بهمن زرین‌پور را به عنوان اولین تیتراژ اجرا کرد که ازشبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، سپس از اساتیدی چون همایون خرم، فریدون شهبازیان و بابک بیات در زمینه تصنیف‌خوانی، ترانه و زیبایی‌شناسی در الحان موسیقی ملی ایران بهره‌برد. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت. با گذشت زمان و تغییرات عمده در سطح فرهنگی جامعه و ورود فرم‌های غربی با کلام فارسی، تیتراژ خوانی در سریال‌های ایرانی هویت دیگری یافته بودو خود، پله‌ای بود برای در چشم نگه داشتن هنرمندان عرصه پاپ. محمد اصفهانی در این عرصه جزء اولین‌ها بود و البته با تلاشی مضاعف، از این حیث نیز از دیگران عقب نماند. استفاده هوشمندانه از این نوع نگرش باعث می‌شد هر ترانه‌ای که برای سریال‌ها خوانده شود، بعد از ژایان آن در اولین اثر صوتی وی نیز منتشر گردد و با یک تیر دو نشان زده شود.

۱۳۷۷: آلبوم حسرت
نوشتار اصلی: حسرت (آلبوم)

به جرات می‌توان گفت که محمد اصفهانی از قابل توجه‌ترین دستاوردهای سیاست فضای باز صدا و سیمای دهه هفتاد و هشتاد بود. حضور آهنگسازان جوان و تحصیل‌کرده در صدا و سیما، ارکسترهای خوب و همچنین ساده بودن ورود به جرگه هنرمندان صدا و سیما، باعث شد طیفی که زیر خاکستر عرف، در منازل خود به ساز زدن مشغول بودند حال با امکانات بیشتر، برون ده هنری قابل توجهی داشته باشند. استقبال از موج نو پاپ در بین مردم و علی‌الخصوص نسل جوان، باعث اقبال بعضی خوانندگان طیف سنتی نیز به این فرم شد. حاصل این همکاری‌ها در مورد محمد اصفهانی منجر به تولید آلبوم‌هایی همچون حسرت که در سال ۱۳۷۷ توسط پیام اسلام منتشر شد، گردید که به علت پخش همزمان ویدئوکلیپ آن در صدا و سیما به فروش و محبوبیت بالایی دست یافت. شرایط آسان برگزاری کنسرت و همچنین کمتر کپی‌شدن آثار صوتی نیز به جلوگیری از افت جذابیت نسل نو پاپ کمک می‌نمود. در ابتدا، صدا و سیما نیز، راسا، اقدام به انتشار تک‌ترانه‌های این نسل در مجموعه یک آلبوم می‌نمود که شاید سه، چهار اثر در آرشیوها موجود باشد.

۱۳۷۹: آلبوم تنها ماندم
نوشتار اصلی: تنها ماندم

اصفهانی روند رو به رشد خود را مدیون بعضی اساتید موسیقی سنتی ایران نیز هست. بازخوانی آثار همایون خرم در آلبوم تنها ماندم که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و ترانه‌های خاطره‌انگیزی همچون غوغای ستارگان که البته با تنظیمی مدرسه‌ای ارائه شد، تلاشی بود که کفه ترازو را در مورد ریشه هنری وی (موسیقی سنتی) در مقایسه با آثار تولیدی موسیقی پاپ، برابر نگه دارد.

۱۳۸۱: آلبوم نون و دلقک
نوشتار اصلی: نون و دلقک

در این میان نگاه به سبک‌های جدید، می‌توانست به مقبولیت یک خواننده در میان نسل کم سن‌تر کمک نماید. این نوع نگاه شاید باعث تولید اثر همچون نون و دلقک که در سال ۱۳۸۱ منتشر شد، گردید. اثری که کلیپ تصویری آن روی تصاویری از هنرمند جاودان صحنهچارلی چاپلین باعث انتقادات فراوانی گردید ولی هر چه بود به معروفیت بیشتر برای خواننده اثر منتهی گشت. طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آلبوم پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ تا به امروز در ایران شده‌است. همایون خرم و بابک بیات نیز در آین آلبوم با اصفهانی همکاری داشتند.

۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴: آلبوم برکت
نوشتار اصلی: برکت (آلبوم)

آلبوم برکت البته به مدد تفکر بیشتر و از زاویه بهتر و همکاری با مجموعه‌ای حرفه‌ای، (به نسبت آثار سه سال گذشته‌اش) توانست در بین طرفداران حرفه‌ای‌تر، شوری بپا کند. اثری که در طیف آثار محمد اصفهانی در موسیقی سنتی و پاپ باعث ایجاد تلفیقی قابل قبول گردید. سبکی که فواد حجازی به نوعی از پایه‌گذاران آن بود. آلبوم برکت در مهر ۱۳۸۴ برابر با اکتبر ۲۰۰۵ انتشار یافتژ برای اولین بارنماهنگ در این آلبوم قرار داده شده که مربوط به قطعه باتو می‌باشد.

۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰: آلبوم بی‌واژه
نوشتار اصلی: بی‌واژه

بی‌واژه نام جدیدترین اثر اصفهانی است. این آلبوم در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ برابر با ۲ مه ۲۰۱۱ توسط شرکت نشر موسیقی ایران‌گام انتشار یافت. در آلبوم بی‌واژه آهنگ‌سازان جوان و خلاقی هم‌چون پویا نیک‌پور، توهی جان آتابای، پدرام کشت‌کار و آهنگسازانی هم چون پوریا حیدری، علیرضا کهن دیری و آریا عظیمی‌نژاد حضور دارند. ترانه‌ها نیز توسط ترانه‌سرایان معروف کشور چون اهورا ایمان، ترانه مکرم، مرجان محمدی، عبدالجبار کاکائی، رویا میرفخرایی و علی معلم سروده شده‌است. بی‌واژه آخرین آلبوم محمد اصفهانی در فضایی کاملاً جدید منتشر شد. دقت اصفهانی در تدارکات این آلبوم قابل توجه است. ضبط چند اثر در استانبول ترکیه و استفاده از آنسامبل‌های زهی ترک که تکنیک‌شان زبانزد است، کیفیت ضبط و نهایی‌سازی و همچنین همکاری با چند نوازنده ترک از این نکات است. قطعات ترکی استانبولی است که همه‌شان ساخته تویجان نیازی آهنگساز با ذوق ترک است که به همراه تیمش قطعاتی چون «غم دوری»، «اگه باشی» و «فردای پنهانی» را آهنگسازی کرده‌است. در این آلبوم دو قطعه نیز از تیتراژ دو سریال رستگاران و شکرانه به عاریت گرفته شده‌است که این نیز در خور توجه است. بی‌واژه با نماهنگی درباره امام رضا همراه بوده که در این آلبوم منتشر شده‌است. شرکت پخش کننده آلبوم اعلام کرده‌است که در ۲ هفته اول انتشار این اثر ۲۰۰۰۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته و آلبوم در بازار نایاب شده‌است و این برای محمد اصفهانی یک رکورد محسوب می‌شود. محمد اصفهانی خود در مورد این آلبوم این گونه می‌گوید:

«این آلبوم با سبکی متفاوت با همکاری ۱۵ نفر از نوازنده‌های ترکیه‌ای صورت می‌گیرد که دو نوازندهٔ کلارینت و گیتار برقی این گروه از بزرگترین نوازنده‌های بین‌المللی هستند که تا به حال برای هیچ خواننده ایرانی ننواخته‌اند.»

او در مورد نام این آلبوم و وقفه‌ای که ایجاد شد این گونه می‌گوید:

«چون خیلی از حرف‌هایی را که باید می‌زدیم، بی‌واژه گفته‌ایم دیگر! این وقفه عوامل زیادی داشت که خیلی‌هایش دست من نبود. واقعاً قصد نداشتم فاصله‌ام با مخاطب تا این حد زیاد بشود ولی شد. اگر از من بپرسید که پنج سال دیر نیست؟ جواب می‌دهم چرا، واقعاً دیر است.»[۵۹]
۱۳۹۳: آلبوم شکوه

چهاردهمین آلبوم محمد اصفهانی است که در شامگاه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ در برج میلاد، همزمان با همزمان با بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی رونمایی شد. در این آلبوم ۵ قطعه غزل موجود است که همه آنها از غزل‌‌های امام خمینی می‌باشد. این ۵ قطعهقاب، ديدار، سراب، ابر و ماهيا نام دارند که در قالب پکيجی با دو ديسک ارائه می‌شود که حاوی يک سی‌دی صوتی و يک دی‌وی‌دیتصويری که شامل کليپ ترانه‌ها است. آهنگ‌ ترانه‌های قاب و سراب را عليرضا کهن‌ديری، ديدار و ابر را مجيد اخشابی و ماهيا را پدرام کشتکار آهنگ‌سازی کرده‌اند.

کنسرت‌ها

کنسرت با رهبری پویا نیکپور

محمد اصفهانی در کنسرت خود با گرامیداشت یاد و خاطرات بزرگان عرصه موسیقی کشور در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به روی صحنه رفت. محمد اصفهانی به رهبری ارکستر پویا نیک پور و میزبانی موسسه آوای هنری پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۲ در دو سانس ۱۸:۰ و ۲۱:۳۰، در شبی که میزبان هنرمندانی همچون رضا صادقی، پدرام کشتکار، آریا عظیمی‌نژاد و روزبه بمانی بود، با گرامیداشت یاد و خاطرات هنرمندانی همچون جلیل شهناز، محمد نوری، همایون خرم و بابک بیات به اجرای برنامه پرداخت. کنسرت محمد اصفهانی همزمان شده بود با شب تولد ابن خواننده بزرگ ایرانی. پس از اجرای آخرین سانس کنسرت در پشت صحنه با حضور اعضای ارکستر و مهمانان برنامه جشن تولدی برای محمد اصفهانی برگزار شد. حسرت، آفتاب مهربانی، ملا ممد جان، دل بردی از من به یغما، سیاه و سپید و ولایت عشق از جمله آثاری بودند که در این قطعه تلفیقی برای مخاطبان اجرا شد.“دلواپسی”، “نون و دلقک”، ” آسیمه‌سر”، تیتراژ سریال “تکیه بر باد” و “من و دریا” قطعات دیگری بودند که در کنسرت ۱۳ تیرماه محمد اصفهانی اجرا شدند. یکی از نکات قابل توجه این کنسرت این است که اصفهانی برای اولین بار قطعه «جدایی» را به صورت زنده اجرا کرد. این آهنگ یکی از آثار بابک بیات است و بابک صحرایی هم ترانه آن را سروده که پیش از این توسط یکی از خواننده‌های قدیمی ایرانی خوانده شده است. بابک صحرایی در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک درباره این اجرا نوشت: «این اجرا با رضایت قلبی من، خانواده استاد بابک بیات و معین همیشه بزرگ انجام شد. به دعوت دکتر محمد اصفهانی با وجود مشغله کاری فراوان در سانس اول کنسرت نیز حضور پیدا کردم و محمد اصفهانی بسیار زیبا و دلنشین این قطعه را اجرا کرد. محمد اصفهانی جدا از آن که یکی از بهترین و تواناترین خواننده‌های تاریخ موسیقی ایران است یکی از شریف ترین و اصیل ترین هنرمندان این سرزمین است.»

کنسرت با رهبری میثم مروستی

کنسرت محمد اصفهانی به سرپرستی میثم مروستی و با حضور ۴۰ نوازنده از بهترین نوازنده‌های ایران و ترکیه توسط موسسه آوای هنر در ۱۳ و ۱۴ مرداد ۸۹در تالار وزارت کشور برگزار شد. اولین شب کنسرت در حالی برگزار شد که با یک ساعت تاخیر، در ساعت ۲۲ آغاز شد و ضعف صدابرداری و ناهماهنگی گروه در اجرای قطعات مشهود بود. در اواسط اجرای چند قطعهٔ ابتدایی بارها صداهای گوش خراشی به خاطر ضعف صدابرداری به گوش می‌رسید که کلاً صدای بعضی از سازها هم قطع شده بود، صدابرداری آنقدر پرایراد و فاجعه بود که بعضی از نوازندگان مخصوصا مروستی و حتی اصفهانی در کارشان دچار اشکال و ناهماهنگی شدند و مخصوصا در قطعات ابتدایی بارها فالش زدند و فالش خواندند و از ریتم انداختند که البته همهٔ این اشکالات با توجه به مشکلات صدابرداری و استرس گروه قابل توجیه بود. در این کنسرت اصفهانی گلچینی از آلبوم‌های قبلی اش بعلاوهٔ ترانهٔ محمد سامی یوسف را به زبان انگلیسی و عربی اجرا کرد، که قبل از اینکه اصفهانی آخرین قطعه را اجرا کند، مردم از او خواستند که ترانه گل گلدون را بخواند که وی نیز با مشورت کردن با نوازندهٔ کیبوردش، تصمیم گرفت این ترانه را بدون تمرین و بداهه اجرا نماید که بعد از شروع نواختن کیبورد کم‌کم نوازنده‌های دیگر سازها هم شروع به نواختن کردند و این آهنگ بصورت کاملاً بداهه توسط اعضای گروه اجرا شد. آخرین ترانهٔ اجرا شده توسط اصفهانی ترانهٔ ای ایران ای مرز پرگوهر بود که مردم به احترام این ترانه از صندلی‌ها برخاستند که در هر دو قطعهٔ پایانی مردم با او همخوانی کردند.

اصفهانی و گروهش برخلاف اجرای شب اول، توانستند شب دوم را با موفقیت به پایان برسانند، در این کنسرت همایون خرم استاد موسیقی حضور داشت که بارها اصفهانی از او قدردانی کرد و حتی او را بر روی صحنه دعوت کرد و در حرکتی عجیب با اصرار او را در دو بار اجرای امشب در سر شوری دارم در کنار خود نشاند تا حق شاگردی را به جای آورد که خرم در صحبتی که بر روی صحنه انجام داد از اصفهانی تشکر کرد و گفت: «صدای دکتر اصفهانی بسیار خوب است و جلای دیگری به کارها می‌دهد، تنظیم و اداره ارکستر توسطمروستی هم خیلی خوب انجام شد.»محمد اصفهانی در مورد کنسرتش در تهران می‌گوید: «در کنسرت امسال که در ۱۴ و ۱۵ مرداد بعد از چهار سال برگزار می‌شود، ۱۴ قطعه از قطعات آلبوم‌های قبلی ام اجرا خواهد شد. همچنین در این کنسرت یک قطعه از سامی یوسف که خیلی به حسم نزدیک است به زبان انگلیسی و عربی اجرا خواهم کرد.»


تاریخ ارسال پست: پنجشنبه 15 خرداد 1393 ساعت: 14:55
ارسال اين مطلب به ( فيس نما )

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

بنر تبلیغات وبلاگ ما